මීට දින කිහිපයකට පෙර, තංගල්ල නගර සභාවේ සේවක පිරිසක් රැගත් බස් රථය, ඇල්ල – වැල්ලවාය මාර්ගයේදී අඩි 1000ක ප්රපාතයකට පෙරළී, 15 දෙනෙකුට මරු කැඳවූ ඒ බිහිසුණු ඛේදවාචකය, මුළු රටක්ම කම්පාවට පත් කළා. Gossip King අපි, ඒ අනතුරට හේතුව කුමක්දැයි, මුළු රටම බලා සිටි ඒ පුවත, දැන් ඔබට හෙළිදරව් කරනවා.
මෝටර් රථ ප්රවාහන දෙපාර්තමේන්තුවේ විශේෂඥ කණ්ඩායමක් විසින් සිදු කළ පරීක්ෂණයේදී, මෙම මහා විනාශයට හේතු වූ, හිත කම්පා කරවන කරුණු දෙකක් අනාවරණය වී තිබේ.
හිතාගන්නවත් බැරි රියදුරු දෝෂය
විශේෂඥ කණ්ඩායම, බස් රථයේ සුන්බුන් කොටස් එකින් එක ගලවා, එහි ගියර් පෙට්ටිය පරීක්ෂා කිරීමේදී, හෙළි වී ඇත්තේ, අනතුර සිදුවන මොහොතේ, රියදුරු, ඇල්ල – වැල්ලවාය මාර්ගයේ ඒ මාරාන්තික, දැඩි බෑවුම, හතරවන ගියරයේ (4th Gear) බස් රථය ධාවනය කර ඇති බවයි!
ඕනෑම රියදුරෙකු දන්නා පරිදි, දැඩි බෑවුමකදී, වාහනයේ වේගය පාලනය කිරීමට, එන්ජින් බ්රේක් (engine brake) ලබා ගැනීම සඳහා, අඩු ගියරයක් (low gear) භාවිත කළ යුතුය. එසේ නොකර, හතරවන ගියරයේ බස් රථය ධාවනය කිරීම, සියදිවි නසාගැනීමක් හා සමාන, බරපතල රියදුරු දෝෂයක් බව, විශේෂඥයින් පෙන්වා දෙයි.
කාලයක් තිස්සේ තිබූ බ්රේක් අවුල
රියදුරුගේ ඒ මහා වරදට අමතරව, බස් රථයේම තිබූ තවත් බරපතල දෝෂයක්ද, මේ පරීක්ෂණයේදී හෙළිදරව් වී තිබේ. ඒ, බස් රථයේ තිරිංග පද්ධතියේ (Brake System), කලක පටන් පැවති දෝෂයකි.
Gossip King අපි අහන්නේ, මේ වගේ දෝෂ සහිත, මාරක උගුලක් බඳු බස් රථයක, මිනිස් ජීවිත 30කට අධික ප්රමාණයක් පටවාගෙන, මේ තරම් දුෂ්කර මාර්ගයක ගමන් කිරීමට, බලධාරීන් ඉඩ දුන්නේ කෙසේද යන්නයි.
වගකියන්නේ කවුද?
මේ හෙළිදරව්වත් සමග, දැන් පැහැදිලි වන්නේ, මේක හුදෙක් “අනතුරක්” නෙවෙයි, නොසැලකිලිමත්කම සහ වගකීම් විරහිතභාවය නිසා සිදු වූ, මහා අපරාධයක් බවයි. තංගල්ල නගර සභාවේ ලේකම්වරයා ඇතුළු, අහිංසක මිනිසුන් 15 දෙනෙකුගේ ජීවිත අහිමි වීමට, වගකිව යුත්තේ කවුද?
මේ, තවත් එක රිය අනතුරක් ලෙස, ඉතිහාසයේ පිටු අතර සැඟවී යා යුතු නැත. මේ අහිංසක ජීවිත වෙනුවෙන්, යුක්තිය ඉටු විය යුතුය. Gossip King අපි, මේ සිදුවීම පිළිබඳව, දිගටම ඇහැ ගහගෙන ඉන්නවා!